Apa yang Qigong?

Apa yang Qigong?

Satu makanan tambahan kepada terapi tradisional kiropraktik adalah amalan qigong. Berasal dari China purba sebagai kaedah meningkatkan peredaran, ia menekankan perlahan, pergerakan terkawal dan teknik pernafasan. Perkataan qigong terdiri daripada dua bahagian komponen. Qi adalah perkataan Cina untuk udara dan gong bermakna tatatertib; dengan itu, bersama-sama mereka merujuk kepada "disiplin udara," atau tatatertib pernafasan yang betul.

Terdapat beberapa pelbagai jenis Qigong diamalkan di China dan di tempat lain di dunia. Salah satu jenis menekankan teknik yang dipanggil bernafas dgn diafrakma; latihan ini, juga dikenali sebagai "bernafas perut," melibatkan kekuatan penuh diafragma bukan hanya menggunakan dada untuk bernafas. Pernafasan diafragma diamalkan secara meluas dalam gaya yoga tertentu, dan dianggap berguna kerana ia membantu membekalkan oksigen sepenuhnya badan. Sebagai pengamal perubatan holistik, pakar-pakar perubatan kiropraktik sering mengesyorkan teknik ini untuk membantu flush kekotoran dari sistem; ia juga digunakan untuk merawat gagap dan kegagapan.

Satu lagi bentuk qigong, yang dikenali sebagai qigong Tao, meletakkan penekanan kepada pernafasan toraks. Ini adalah amalan menyedut mendalam ke arah belakang rongga toraks, atau kawasan dada. Pernafasan Thoracic memperluaskan paru-paru untuk sepenuhnya mereka, dan dengan itu menawarkan banyak manfaat sama seperti bernafas dgn diafrakma, tetapi tidak flex dan berehat otot abdomen dengan cara yang sama. Kebanyakan doktor kiropraktik tidak membezakan antara kedua-dua kaedah, mengenai kedua-dua sebagai bermanfaat sebagai sebahagian daripada regimen kesihatan holistik.

Manfaat kesihatan qigong secara amnya diterima oleh kedua-dua Timur dan pertubuhan perubatan Barat, walaupun manfaat rohani yang didakwa oleh sesetengah penyokong qigong masih dipertikaikan. Qigong adalah membantu dalam meningkatkan peredaran dan fleksibiliti; ia menyediakan satu cara berimpak rendah untuk meregangkan dan nada otot, manakala latihan pernafasan yang meningkatkan aliran darah dan bekalan oksigen akibat ke hujung kaki. Sebagai sebahagian daripada regimen senaman anda, ia boleh menguatkan diafragma dan otot dada anda dan membantu untuk memberi nafas baru tisu dan sel-sel.

Jumpa doktor kiropraktik anda sebelum memulakan program qigong. Chiropractor anda boleh menasihatkan anda mengenai cara terbaik untuk menggabungkan qigong ke dalam suatu rancangan untuk kehidupan yang sihat, dan membantu anda untuk mendapatkan yang terbaik daripada latihan qigong anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar