Bagaimana untuk menghilangkan kuku jari kaki Kulat

Bagaimana untuk menghilangkan kuku jari kaki Kulat

Kuku jari kaki adalah masalah biasa di kalangan ramai orang di seluruh negara. Ini berlaku kerana bakteria tinggal di bawah dan di sekitar kuku kaki. Ia boleh menyebabkan perubahan warna dan penebalan kuku jari kaki itu. Ia boleh juga benar-benar merosakkan kuku anda terhasil kepada mati atau hilang. Para profesional perubatan merujuk kepada ini sebagai onychomysis yang bermaksud jangkitan kulat kuku. Ia juga boleh menjejaskan kuku tetapi ia lebih dikenali menjejaskan kuku jari kaki itu. Biasanya, jari-jari kaki yang besar dan kecil adalah satu terjejas.

Apa yang menyebabkan kulat kuku jari kaki?

Anda boleh memperoleh kuku kulat daripada ahli keluarga yang mempunyai ini. Jika anda pergi untuk berenang di kolam renang awam, anda mungkin terjejas oleh bakteria. Anda juga boleh mendapatkan ini jika anda berkongsi bilik mandi dengan orang lain. Kulat kuku jari kaki biasanya diwujudkan melalui bakteria terkumpul di tempat-tempat. Kaki anda mungkin tekanan dari memakai kasut dan sarung kaki itu anda boleh memperoleh jangkitan kuku jari kaki ketat. Jika anda memakai sarung kaki dan kasut tanpa mengeringkan pertama kaki anda, ini akan menyebabkan jangkitan bakteria juga. Satu perkara lagi, jika anda kencing manis atau anda mempunyai sistem imun rendah, terdapat peluang yang lebih besar untuk memperoleh kulat kuku jari kaki.

Jika anda akan meminta rakan-rakan dan ahli keluarga bagaimana untuk menghapuskan kulat kuku jari kaki, anda akan mendapati bahawa anda boleh menggunakan rawatan rumah sebagai ubat kulat kuku. Anda boleh memohon Vicks vaporub pada kuku jari kaki yang terjejas atau anda boleh rendam kaki anda dalam larutan seperti cuka, menggosok alkohol dan pencuci mulut antiseptik untuk beberapa minit sehari. Untuk menghilangkan kulat kuku jari kaki, anda juga boleh menggunakan ubat kulat kuku yang disyorkan oleh doktor anda. Biasanya, ini adalah salap dan ubat-ubatan oral. Tetapi, ia bergantung kepada anda rawatan yang berkesan untuk anda dan pada masa yang sama berpatutan.

Selain dari semua rawatan rumah yang boleh anda gunakan, terdapat juga diberi atau rawatan untuk mengubati untuk kulat kuku seperti disyorkan:

Berjumpa doktor :. Jika sekiranya anda memilih untuk menggunakan rawatan rumah, anda masih perlu untuk berunding dengan doktor anda terlebih dahulu sebelum memohon rawatan rumah anda tahu. Doktor anda akan menguji tahap keterukan kuku jari kaki yang dijangkiti. Ahli penyakit kaki A boleh menghilangkan kulat kuku jari kaki dengan hanya menetapkan ubat-ubatan oral antikulat untuk anda.

Mengurangkan kuku dijangkiti. Jika kuku akan dipotong kerap, bakteria dan jangkitan tidak merebak. Ia juga akan menghapuskan bakteria yang mempengerusikan bawah dan sekitar kuku jari kaki anda.

Salap. Untuk menghilangkan kulat kuku jari kaki, anda juga boleh cuba menggunakan salap. Vicks vaporub adalah salap yang paling popular yang boleh anda gunakan. Menggunakan Vicks adalah lebih baik dan lebih murah daripada membeli beberapa salap yang ditetapkan oleh doktor kaki anda.

Kebersihan yang betul. Supaya kulat kuku jari kaki anda tidak akan menjadi lebih buruk, anda harus mengelak daripada memakai sarung kaki dan kasut basah. Elakkan juga sarung kaki ketat. Sebanyak mungkin, tidak menggunakan bilik mandi berkongsi. Seperti yang dinyatakan di atas, kulat kuku jari kaki boleh diperolehi di dalam kolam yang tercemar; ini adalah sebab mengapa anda perlu untuk mengelakkan kolam renang awam.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar